Cinta Tanah Airku

Assalamuaalaikum Dan Selamat Malam

Sekarang ni baru pukul 9:46 time ni hobi aku suka online facebook. Hari ni juga merupakan hari sedih dan sakit hati. Aku dapat ilham nak tulis yang ni pun disebabkan lagu korea hehe. Ada-ada saja =) Aku sakit hati betul la kenapa indonesia suka sangat Anti Malaysia. Adakah ini satu budaya Indonesia yang dianggap baik sangat ?. Sepatutnya Indonesia bersaing dengan Malaysia dengan adil dan sihat tapi ni tidak main-main bakar bendera Malaysia seolah Malaysia ni tak ada keamanan dan kedamaian. Aku ni sebagai rakyat Malaysia aku tau juga nak respect negara Indonesia.


Siapa la yang tak sakit hati tengok bendera Malaysia dibakar. Okey aku faham korang Anti Malaysia disebabkan bola sepak kan ? Kenapa nak Anti disebabkan bola sepak. Logik ke ?
Okey ! nak buat macam mana dah ini rezeki Malaysia nak menang nak buat macam mana dah diorang ni rajin berusaha untuk mendapatkan kemenangan tapi bukan kemenangan dengan Anti-Anti semua ni. Apa perasaan korang kalau bendera Indonesia iaitu bendera korang kena bakar ? Korang marah kan ! Macam tu la perasaan rakyat Malaysia bila korang bakar dan lempar najis.


Bila aku tengok facebook ada satu group Anti- Malaysia ah ! bertapa sedihnya diorang buat macam tu. Tolonglah selama ni Malaysia layan Indonesia dengan baik tapi apa balasan Indonesia kat Malaysia ! Ada ? Walaupun aku ni baru umur 14 tahun tapi aku tau juga nak hormat negara orang lain dan aku ada hak juga nak bersuara. Ni perbuatan siapa la tak bertanggungjawab membuat fitnah. Malah kata panggilan Indonesia memanggil Malaysia ke Malaysial. Tak patut la. Aku sayang dekat negara aku sendiri sayang sangat-sangat walaupun keturunan nenek moyang ayah aku adalah Bugis ! Marilah berdamai ^^








Ok Assalamuaalaikum ='(

No comments: